Extra voordelen: Log in! Ontdek uw voordeel als lid van Partena Ziekenfonds of Partenamut
NL

02/05/2019

Rollator, rolstoel, driewielfiets, elektrische scooter of ander mobiliteitshulpmiddel nodig?

Wanneer heb je het nodig?

Een chronische ziekte, ouderdom of een beperking liggen vaak aan de basis dat je je niet zo goed meer of helemaal niet meer zelf kan verplaatsen. Op dat ogenblik heb je een mobiliteitshulpmiddel nodig. We spreken hier niet over een tijdelijk mobiliteitsprobleem zoals wanneer je je been breekt door een val.

Is er een terugbetaling?

Wie een hulpmiddel nodig heeft om zich te verplaatsen, kan met de tussenkomst van het RIZIV / INAMI een ‘mobiliteitshulpmiddel’ kopen of huren. Zij stelden een gecertifieerde lijst op van alle hulpmiddelen die terugbetaald worden en ter hoogte van welk bedrag. Ze betalen dan ook enkel die producten en merken terug die op de lijst voorkomen.

Voor wie?

Leeftijd is geen voorwaarde. Je kan op elke leeftijd een mobiliteitshulpmiddel aanvragen. Je leeftijd kan wel mee bepalen welk type hulpmiddel bij je past en hoe snel je dat mag vervangen. Vanaf de leeftijd van 85 jaar of in het woonzorgcentrum kan je je mobiliteitshulpmiddel huren in plaats van kopen. De overheid betaalt het volledige bedrag of een groot deel van de kosten voor de aankoop of huur van een mobiliteitshulpmiddel. In Vlaanderen geldt de voorwaarde dat je in orde bent met je jaarlijkse zorgpremie en over een medisch voorschrift beschikt. In Wallonië moet je een bijlage 19 (voor bepaalde types mobiliteitshulpmiddelen heb je extra formulieren nodig) laten invullen door je arts of multidiscplinair team. Mensen die lijden aan een snel degeneratieve aandoening (SDA) kunnen met een snellere en flexibelere aanvraag hun mobiliteitshulpmiddel huren in plaats van kopen. Zo’n aandoening moet worden vastgesteld door een neuroloog of rolstoeladviesteam.

Wat kan shopavita.be voor jou betekenen?

Ken je zelf geen verstrekker (bandagist) en wil je een beetje hulp bij de administratieve procedure van de aanvraag?

Neem dan contact op met ons via 0800 999 60. Wij kunnen jou de nodige documenten doorsturen en een afspraak met een verstrekker maken. Deze komt gratis bij jou thuis langs en geeft uitleg en extra tips over het hulpmiddel dat het best voor jou geschikt is. Je kunt het hulpmiddel ook op voorhand al eens uitproberen.

Hoe vraag je het aan?

1. Ga naar jouw huisarts of een rolstoeladviesteam voor een voorschrift of rolstoeladviesrapport voor je mobiliteitshulpmiddel.

2. Ga met dat voorschrift of rolstoeladviesrapport naar een verstrekker van mobiliteitshulpmiddelen (bandagist). Die zal je adviseren over de mogelijkheden, een hulpmiddel voorstellen, met jou een aanvraagformulier invullen en jou informeren over de mogelijke meerkost.

3. Je verstrekker stuurt je aanvraag digitaal door naar jouw betrokken overheidsverstrekker.

4. Je krijgt een brief van jouw overheidsverstrekker waarin staat voor welk mobiliteitshulpmiddel men tussenbeide komt in de kosten.

5. Jouw verstrekker bezorgt je je hulpmiddel. Hij kan het hulpmiddel pas leveren nadat je een brief met een positieve beslissing hebt gekregen. 

Welke mobiliteitshulpmiddelen komen in aanmerking?

Een manuele rolstoel: er zijn standaard rolstoelen, meer aanpasbare modulaire rolstoelen, ‘actief’ rolstoelen, verzorgingsrolstoelen, rolstoelonderstellen voor een zitschelp en types voor kinderen zoals duwwandelwagens en kinderrolstoelen.

Een elektronische rolstoel: rolstoelen met elektromotoren, te bedienen met een joystick en bedieningsknoppen. Er zijn types voor binnen, binnen en/of buiten en voor kinderen.

Een elektronische scooter: zitscooters of wagentjes met drie of vier wielen voor zowel binnen als buiten.

Een drie- of vierwielfiets en zitdriewielfiets: fietsen voor verplaatsingen buiten en voor wie niet met een gewone tweewieler kan fietsen.

Een loophulpmiddel: biedt ondersteuning bij het staan of stappen.

Een stasysteem: een elektrisch instelbare statafel, die ondersteunt bij het rechtstaan.

Naast het mobiliteitshulpmiddel zelf is er ook een budget voorzien voor de onderhouds- en herstelkosten van het hulpmiddel. Het onderhoud en de herstellingen moeten wel worden uitgevoerd door een erkende verstrekker.

Kan ik een mobiliteitshulpmiddel kopen zonder tussenkomst?

Heb je voldoende aan een wandelstok? Heb je een rollator maar wil je een tweede lichtgewicht rollator die je makkelijk in de auto meeneemt? Of eentje speciaal ontworpen om binnen te gebruiken? Ga je vaak naar zee en is het handig om daar een tweede rolstoel bij de hand te hebben? Bij shopavita.be kan je ook terecht voor de aankoop van een mobiliteitshulpmiddel. Aarzel niet ons te contacteren voor meer advies 0800 999 60.